meavita-mittliv

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Kanske det var bättre förr ?!!!!

Av meavita-mittliv - 5 januari 2012 17:51



 Vad tycker du?



  

Bjuder på en vacker vinterbild... Sjön Dormen..

Vilka minnen jag har därifrån, sommarens bad och lek, optimist jolle segling, gummi båt paddling, fisketur i ekan, fiskat kräftor i augusti och då sovit i sovsäck vid brasan med ficklampan i högsta hugg, vinterns skridsko bana, isjakt när isen var spegelblank, skidspår över sjön....



Många säger "Det var bättre förr" ... jag brukar alltid protestera, för jag tycker det är roligt med all utveckling som sker.. jag är ju så pass "gammal" så jag minns när TV kom.. svart vit bild med en välkänd testbild  

som många satt och tittade på, en kanal fanns det och första program jag såg om jag inte minns fel var Andy Pandy...  

Tänk att jag har spelat vinyl skivor på skivspelare och det var så roligt att i bland kunna köpa en ny EP skiva och skynda sig hem och lyssna på, innan man köpte skivan så kunde man gå in i ett bås i affären och lyssna så man var riktigt säker på att det var just den man ville ha...  


Första telefonen som jag minns var en som satt på väggen och man ringde till växeltelefonisten så kopplade de vidare dit man skulle, men då var jag riktigt liten, måste jag tillägga   


Sedan kom den här modellen och en vit var ju riktigt fint...

 

När en "tele" kille berättade att han hade varit på information om att vi snart skulle ha en telefon i fickan och kunna ringa som vi ville var som helst på vår jord.. så tänkte jag, det kommer aldrig jag att få uppleva.. men se det fick jag...


Innan första datorn kom så satt jag och skrev fakturor på en  elektrisk skrivmaskin med karbonpapper mellan två ark, det var ett elände när man skrev fel, då fick man slita ur papperet och börja om från början..   vad det underlättade när datorn kom och det gick att skriva och radera och köra ut fakturorna på en matrisskrivare, sakta gick det om jag jämför med dagens snabba apparatet... OCH tänk när internet kom..!!! 

Det låter som jag är född på stenåldern... men det jag menar är att det är roligt att det utvecklas och jag får vara med om det...


Det enda "som jag säger det var bättre förr" är att många av dagens barn inte upplever det som jag skrev i början av detta inlägg, utan många tillbringar sin fritid vid datorn, spel på nätet, chattar m.m och går miste om så härliga upplevelser som jag har gjort, men det är klart jag hade förmånen att växa upp på landet, där det fanns möjlighet att göra allt detta roliga.. 

Så en uppmaning till barn och föräldrar, dra ur sladden till datorn, ta en heldag ute i vår vackra natur, sommar som vinter.. så kommer ni att få lika fina minnen som jag en dag...


Och..

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av meavita-mittliv - 6 januari 2012 17:41

Husse...................................................(läs
så får du veta mer)                      här i huset har varit borta nästa hela dagen, han ville besöka sin syster som tillsammans med sin man ska åka till USA i tre v...

Av meavita-mittliv - 30 december 2011 16:22

Sitter här och tänker på att år 2011 snart är slut...  Mycket har hänt under detta år glädje, sorg, skratt, gråt, rikedom...........             Sorgen är att mannen här i huset helt plötsligt blev sjuk.. inget allvarligt kan många ty...

Av meavita-mittliv - 23 december 2011 19:03

Frågan känns aktuell.....   Yttrandefrihet I dag uppfattas den av många som en rätt att kunna vräka ur sig vad som helst. Men det är inte en mänsklig rättighet att ohämmat kränka medmänniskor..   Läste i dag ett inlägg på en blogg som gjord...

Av meavita-mittliv - 21 december 2011 18:46

I dag så har jag vaknat före tuppen, arbetat och sedan begav vi oss till staden för att köpa julklappar till tomtens säck.. Vi måste ju hjälpa honom nu när han har så mycket att stå i.. Dagen fortsatte med att plocka fram tomtar och granen skulle k...

Av meavita-mittliv - 15 december 2011 18:12


Hej mina vänner!  Nu snart ska jag och mannen här i huset:  Njut av ett romantiskt paket    på Sätra Brunn.  Boende på Skogsgården en natt //Skogsgården är mysigt boende som är inrett i sekelskiftesstil. Inget rum är det andra likt och alla r...

Presentation


Är en kvinna mitt i livet.
Älskar att skriva om ditt och datt.
Tycker om att läsa en bra spännande bok.
Gillar att resa och se mig om i världen.
Har en annan blogg också:
http://joan.spotlife.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mina favorit bloggare


Ovido - Quiz & Flashcards